neděle 5. srpna 2018

Kaligrafie v Londýně

Jedním z mých cílů pro letošní rok je podívat se do Florencie, města autorky knížky Inkspired a hotelu plného její kaligrafie a dát tak mému neklimatizovanému kancelářskému životu aspoň závan svěžího vzduchu. Představovala jsem si krásné jaro v Itálii, když mi manžel „překazil“ plány s tím, že pojede na školení do Londýna a já bych mohla jet s ním.

Jak jsem hledala a našla workshop kaligrafie i obchůdek s kaligrafickými potřebami.

Mé oči otupělé z civění do monitoru se rozzářily a já začala přemýšlet, co by se s kaligrafií dalo v Londýně podniknout. Jelikož jsem už skoro profesionální kurzistka, samozřejmě mě napadl workshop kaligrafie.

Google mi v lecčems pomohl, ale kdo se trochu o kreativní zpracování písma zajímá ví, že tyto informace se šíří hlavně na Instagramu. Po zadání hashtagů #londoncalligraphy  a #londoncalligrapher  jsem objevila několik kaligrafek a udělala si trochu ucelenější obrázek o tom co, kde, jak a za kolik. Narazila jsem i na stránky s přehledem kurzů nebo tento blog ze studia Olive & Reid.

Jelikož jsem v Praze absolvovala informacemi nabitý kurz moderní kaligrafie v Logophile studiu a mezitím jsem dokonce něco hrotem a perem vytvořila, cítila jsem se i na workshop pro pokročilejší (v Anglii známé pod termínem „improvers“ nebo „intermediate“). Univerzum však můj názor nesdílelo: jediný workshop pro pokročilé v termínu, kdy jsem měla být v Londýně, už byl vyprodaný a ostatní byly jen pro začátečníky. Naštěstí (?) se mi v té době při mých domácích pokusech s kaligrafií moc nedařilo. Bylo to hrotem, tuší, papírem nebo snad mnou? To už nedozvíme.  Nakonec jsem ale dospěla k moudrému rozhodnutí, že se mi kurz pro začátečníky v podstatě hodí, takže hurá do Londýna.

První zastávka, aneb „how to spend it“

Quill London pořádá workshopy moderní kaligrafie, tvoří přání a oznámení na zakázku a má i malý obchůdek s kaligrafickými potřebami. Přestože kurzy tam už byly vyprodané, rozhodla jsem se ho navštívit aspoň proto, abych utratila své úspory. Koupila jsem si překrásnou násadku na pero od Tom’s studio a upřímně doufám, že je aspoň tak krásná, jako užitečná (je!). Samozřejmě jsem si koupila i nějaké hroty na vyzkoušení, jedno přáníčko a linkovač pro psaní na obálku (sbohem otravnému měření pravítkem).





Abych obchůdek našla, musela jsem se konečně naučit používat google mapy v mobilu. Mé předchozí pokusy na Taiwanu skončily totiž neúspěchem: vůbec jsem se podle nich nedokázala zorientovat, kudy se mám vydat a vždycky jsem odbočila úplně blbě.
Obvykle totiž jako mapa slouží můj manžel, toho času na školení.

Nakonec jsem to ale k překvapení manžela, který si už určitě představoval, jak mě bude hledat ztracenou v Londýně, našla! Pomohlo vypnout zobrazení trasy, která mně vždy dezorientovala.

Kromě manžela byly překvapené i slečny v obchodě, které se právě věnovaly kaligrafické tvorbě. Ony se vznášely v letních šatičkách, já jsem dorazila zpocená na pokraji úžehu/úpalu. Já čekala londýnské jaro a teploty 15-20 stupňů, dostala jsem 28 stupňů a azuro. Od teď pro mě londýnské počasí znamená v podstatě léto a tropy. Když mě slečny kaligrafky zahlédly v džínech, hned mi nabídly sklenici vody, kterou jsem po prvé odmítla a po druhé ochotně přijala.

Byla jsem šíleně nervózní. Angličtinu používám denně, ale jen s nerodilými mluvčími, takže nikdo z nás nemluví správně a všichni si rozumíme. S Angličany však víte, že je to jejich rodný jazyk, a tak zákonitě zachytí každou nepřesnost ve vyjadřování. Sama sebe jsem zbytečně vystresovala. Slečny kaligrafky byly neuvěřitelně milé a ty úspory jsem jim ráda nechala ;)

Obchůdek je to malinkatý, takže doporučuju podívat se nejdřív na jejich stránky, abyste věděli, co mají v nabídce, protože spoustu pokladů mají poschovávaných v šuplíčkách. Ještě poznámka k platbě: na většině míst v Londýně se dalo platit jen kartou, hotovost nepřijímali a v Quillu tomu nebylo jinak.

Workshop kaligrafie s London Calligraphy

Workshop s London Calligraphy se odehrával v krásném historickém domě v klidné pitoreskní části Londýna. Účastníků bylo deset, všichni jsme dostali rovnou násadku, hrot, tuš, předlohy, obálky, papíry a růži. V ceně 60 liber (cca 1800 Kč) byl také nápoj z místní kavárny, sušenky, piškotový dortík a možnost se na 2 hodiny schovat před spalujícím sluncem. Pro mě výhra!

Naše učitelka Katie nám nejdřív představila základní principy a hned jsme se pustili do práce. Každému z nás se věnovala individuálně: po vysvětlení jedné části nás všechny obešla, jestli jsme to pochopili. Já v poslední době moc s rovnou násadkou nepracuji, takže jsem vzala zavděk jejími tipy, jak pero držet (co nejníže, paralelně k papíru, aby hrot po papíru klouzal a nezadrhával se) a kam má hrot směřovat buď rovně ↑nebo stranou ↗ k horní části papíru. Fungovalo to jako kouzlo a ošklivé linky se rázem proměnily v pevné a krásné tahy. Také jsem ocenila tipy, jak na „skákavou“ kaligrafii a flourishing neboli opentlení: nejdřív si slovo napište „normálně“ v jedné lince a pak se podívejte na prázdná místa a snažte se navrhnout, jak je zaplnit. Mohli jsme si i vyzkoušet psát celá slova, získali jsem tak hned dobrý pocit ze závěrečného díla. Na závěr lektorka nabídla, že nám napíše slova podle přání.

I když kurz trval jen dvě hodiny, vše podstatné zaznělo a lektorka hned ochotně nabídla, že ji můžeme v případě dalších dotazů kontaktovat e-mailem a nebyla to prázdná fráze!

Nevím, jestli bych do Londýna jela „jen“ kvůli kurzu kaligrafie. V současné době je nabídka v ČR dost široká a řekla bych, že i kvalitní. Pro mě, když jsem se ocitla v Londýně takřka omylem, to bylo ale úžasné zpestření a možnost poznat Londýn jinak, než jen honbou za památkami.

PS: A kdybyste ve svém putování za kaligrafií v Londýně narazili i na Britské muzeum, tak vězte, že v tamním knihkupectví dokážete najít i něco málo knih o letteringu a písmu (a tím nemyslím jen egyptské hieroglyfy, i když to byste byli víc hipster než hipstři).
Na stejné ulici, jako je hlavní vstup do Muzea, se nachází obchůdek s potřebami pro umělce L. Cornelissen & Son. Mají celkem široký výběr pérek, ale pokud jsem si všimla správně, pouze od značky Leonard. Zde taky platí, pokud to nemůžete najít, zeptejte se ;)
    

Žádné komentáře:

Okomentovat